Supervisie

In mijn praktijk geef ik supervisie aan professionals, die therapeutisch of pedagogisch werken met kinderen en/of jongeren en zich in de uitvoering van hun vak verder willen ontwikkelen. Op deze site vind je informatie over de werkwijze. 

Er zijn vaak veel verschillende manieren om te reageren en te handelen in een werksituatie, zowel naar cliënten, collega’s of de organisatie. Maar hoe bepaal je uiteindelijk je keuze van handelen? Welke afwegingen spelen daarin een rol? Welke gedachten, gevoelens, wensen neem je daarbij waar bij jezelf? Hoe verhoudt zich dat tot de beroepsnormen en principes? Welke rol spelen persoonlijke normen en waarden daarin? Hoe ga je om met spanningsvelden die op deze gebieden kunnen ontstaan? Welke impact heeft dat op je handelen? En in welke mate ben je daar tevreden over? 

In supervisie worden dit soort vragen onderzocht aan de hand van een door jezelf ingebracht vraagstuk over iets dat je bezighoudt in je werksituatie. Dit onderzoek kan in een gesprek plaatsvinden of, in overleg met de supervisant, kunnen ook andere (creatieve) werkvormen worden ingezet. Het doel is om aan de hand van deze vraagstukken reflecterend te leren van eigen werkervaringen, het inzicht in jezelf in reactie op anderen te vergroten en alternatieve manieren tot handelen te ontdekken en uit te proberen. 

De supervisie in mijn praktijk kan zowel individueel als in groepjes van twee of drie personen plaatsvinden. Minimaal zijn er 10 en maximaal 25 sessies, met een frequentie van (in principe) eenmaal per twee weken, conform de richtlijn van de LVSC, de Landelijke Vereniging voor Supervisie en Coaching (www.lvsc.eu). Bij individuele supervisie is een bijeenkomst een uur, bij groepssupervisie wordt er bij elke persoon meer een half uur aan toegevoegd. 

Individuele supervisie kost € 85,00 per bijeenkomst. Een groepje van twee supervisanten € 75,00 per persoon per bijeenkomst. Een groepje van drie supervisanten € 65,00 per persoon per bijeenkomst. Bij supervisie op locatie worden reiskosten gerekend.

Van 2011 tot 2020 gaf ik supervisie aan de Post Hbo opleiding Speltherapie, Inholland Academy Amsterdam en in 2017-2018 gaf ik een supervisiereeks bij de Hbo opleiding Pedagogiek, Inholland Amsterdam. Sinds 2016 geef ik individuele supervisie aan speltherapeuten, onder andere ten behoeve van registratie voor vaktherapie en aan HBO professionals in het kader van de SKJ registratie. In 2018 rondde ik de opleiding tot supervisor af en behaalde mijn registratie bij de LVSC. 

Sinds 1993 werk ik als speltherapeut. Vanaf het begin heb ik me ontwikkeld in de uitvoering van mijn vak door het volgen van cursussen en opleidingen, bijwonen van congressen en studiedagen en het lezen van vakliteratuur en tijdschriften. Toch heeft al deze ‘voeding’ pas tot groei, inzichten en effectiever handelen geleid, door erover in gesprek te gaan met anderen en met mezelf. En door inzichten toe te passen in het handelen vanuit de persoon die ik ben. Een uniek leerproces, zoals elk persoon uniek is en leert. 

In mijn werk als supervisor vind ik het boeiend om het leerproces van een ander mee te maken en daarin op zoek te gaan naar de mogelijkheden tot groei en ontwikkeling, passend bij jou. Creatief denken en doen zijn daarbij volgens mij essentiële ingrediënten. Want als je je kunt voorstellen en verbeelden waar je naar toe wilt, vind je gemakkelijker de weg daar naartoe. 

 

Ida Fisser

idaspeltherapie@kpnmail.nl

06 39723945

Ervaringen

Juni 2021

Rosanne: “Gedurende de periode januari-juni 2021 liep er een supervisie traject bij Ida waar ik veel aan heb gehad en waardoor ik nu nog weer wat steviger sta in het uitvoeren van het prachtige vak speltherapeut. De komende tijd ga ik genieten van de opbrengst van de supervisie. Ida wist in een veilige sfeer te creëren met humor, een luisterend oor, soms prikkelende vragen én afwisselende werkvormen. Ze zette mij aan het denken t.a.v. vaste overtuigingen, persoonlijke waarden en het client-centered werken voor een doelgroep met een specifieke communicatie behoefte. Als beginnende speltherapeut in een uitdagende werkomgeving kwamen er soms veel prikkels, overwegingen en overdenkingen op me af. De supervisie bij Ida voelde als een steuntje de rug. De twee speltherapietrajecten, die aanleiding waren voor het opstarten van de supervisie zijn inmiddels achter de rug en daar kijk ik (met ouders en ons behandelteam) positief op terug. De bijeenkomsten bij Ida hebben hier absoluut een bijdrage aan geleverd!”

Maart 2022

Vanessa: “Voor mijn herregistratie bij het Register Vaktherapie moest ik een supervisietraject volgen. Ik wilde graag een leerzaam traject aangaan en via mond op mond reclame kwam ik uit bij Ida, ook al woonde ze aan de andere kant van Nederland. We hebben elkaar aan het begin en aan het einde van het supervisietraject face to face gezien en de andere bijeenkomsten via beeldbellen. Dat werkte prima, vooral omdat je elkaar al live had gezien. Wat ik erg prettig vond, was de houding van onvoorwaardelijke acceptatie van Ida, waardoor ik me heel veilig voelde om mijn binnenwereld te onderzoeken. Ida was qua houding en werkvormen erg afgestemd om mijn behoeftes, waardoor ik me echt gezien en gehoord heb gevoeld. De creatieve werkvormen die we gebruikt hebben, gaven mij veel inzichten. Ik heb er erg veel van geleerd, het was echt een cadeautje!”

April 2022

Nelly: “Vanaf september 2021 heb ik een supervisietraject gehad in het kader van mijn SKJ registratie, samen met een collega en Ida. Het was fijn om elke bijeenkomst een casus te bespreken waarin je moeilijkheden hebt ervaren op de werkvloer. Elke bijeenkomst bekeek Ida welke werkvorm aansloot bij de casus die werd besproken. Het was erg prettig om deze werkvormen af te wisselen. Door op een andere manier naar de casussen te kijken werd het voor mij makkelijker om te begrijpen waarin ik vastliep. Dit hielp mij om handvatten te krijgen om met verschillende moeilijkheden om te gaan. Ida is een erg open persoon en zeer prettig om me te werken. Ze weet goed aan te sluiten bij wat er nodig is en begrijpt je vaak al na een paar woorden. Het traject heeft erg bijgedragen aan zowel mijn professionele als mijn persoonlijke ontwikkeling!”